Taras Ševčenko, Izabrane pjesme, Matica hrvatska, Zagreb, 2014.

O domovini su mnogi pjevali. Među njima zacijelo se ističe Taras Ševčenko. No, nisu nam puno o njemu govorili, iako ga je u hrvatsku javnost uveo još August Šenoa. Bojali su se da nas ne zarazi tom nepatvorenom ljubavlju prema svome domu.

Naizgled sve je bilo protiv njega. Rodio se 1816. u siromašnoj glinenoj kućici u obitelji od 6 djece. Uskoro im umiru i otac i majka te se moraju snalaziti. Taras umjesto da ide u školu ide zarađivati i postaje kmet. Međutim, darove koje mu je Bog dao ne odbacuje od sebe. Uspijeva naučiti čitati i pisati te se počinje baviti i slikarstvom što ga je izvuklo iz kmetskog položaja. Ali zbog svoga pisanja zapinje za oko carskoj vlasti te desetak godina provodi po tamnicama. Umire ne navršivši ni 50 godina.

Drže ga najvećim ukrajinskim pjesnikom. Da u tome ima itekako istine, dokazuje i to što je i danas jednako slavan, ako ne slavniji, nego kada je stvarao.

Ševčenko je pjesnik otpora i prkosa, utjelovljenje Ukrajine koja se borila za slobodu. Nasilje je provodila ruska carska vlast i ruska pravoslavna Crkva. Držali su Ukrajinu svojom zemljom i silom je željeli pokoriti. A ona se nije dala. Još od malih nogu Ševčenko gleda kako tuđinci raskopavaju stare humke u njegovoj zemlji i vrijedne pronalaske odvoze u Moskvu. S tom slikom poistovjetio je svoju Ukrajinu i čitavim srcem se opro njezinom uništenju. Zbog toga su mogile, kako se na ukrajinskom zovu humci, česti motiv u njegovim pjesmama. Viče, opominje, ukazuje. Carska vlast je mislila da je odahnula kada je umro. Ali nestaje i nje.

Ono što je Ševčenko stvarao bilo je do tada neviđeno u ukrajinskom pjesništvu. Odgojio je naraštaje i naraštaje ne samo pjesnika, nego i domoljuba. Ove njegove izabrane pjesme nastavit će to i u hrvatskom narodu. Neka im je s Božjim blagoslovom.

Miljenko Stojić, Jasnoća pogledâ, Radiopostaja »Mir« Međugorje, 7. prosinca 2016.; hrsvijet.net, 7. prosinca 2016.; glasbrotnja.net, 8. prosinca 2016.