I TAMO

fra Frano Dushaj, Hrabrost jednog pastira, Botime Françeskane, Skadar – Traboin, 2017.

Velika je čast i velika odgovornost doći službovati na mjesto gdje je nekada službovao neki mučenik, čovjek duboko usađen u srca naroda i ubojicâ. Kod prvih zbog ljubavi, kod drugih zbog mržnje. Frano Dushaj to zna i uz to još pred sve nas iznosi svoje razmišljanje o svemu.

Djelo koje držimo u rukama satkano je od dva Križna puta. Prvi, Križni put fra Leonarda Zefa Tagaja, napisan je u prozi i uglavnom nam kuša razjasniti vanjske događaje glede fra Leonardova ubojstva. Drugi, Kroz ep prema istini s fra Leonardom, napisan je u stihovima i nastoji slijediti one nutarnje mijene u raznim protagonistima čitavog ovog događanja. U sve su uvučena i dva životinjska lika, pojma na svoj način. Prvi je lik orla iz duboke predaje naroda iz kojega pisac dolazi, a drugi lik vuka iz duhovne franjevačke predaje. Time je naglašena povezanost naroda i franjevaca, ali i odlučnost i blagost samoga fra Leonarda.

Opširnije...

PUSTIO SAM ŽILE

Ilija Smiljanić, Zamka vremena, DHK HB – Matica hrvatska, Mostar – Tomislavgrad, 2018.

Javiš se prvom zbirkom pjesama, pa onda nakon 20-ak godina drugom. Što je na stvari? U Smiljanićevu slučaju očito nebriga glede prijema napisanog kod onih stručnih, a briga kako će sve primiti tzv. obični čitatelji. Bavi se nekim drugim poslovima u životu, a pjesništvu se vraća kad mu se čini da ima što reći i da je dobro da to rekne.

Poštujemo pjesnikov izbor i ne ćemo se u to miješati. Radije pokušajmo vidjeti što on zapravo kaže i kako.

Opširnije...

STUPOVI

fra Dane Karačić, Trećari – dar Neba, Matica hrvatska, Široki Brijeg, 2019.

U povijesnim sjećanjima govorimo kako je za to i to razdoblje značajan taj i taj. Pa onda raspredamo o svemu. No, puna istina malo je drukčija. Ima onih naoko nezamjetnih koji su na svojim plećima zapravo iznijeli povijest.

Jedni od takvih su naši tzv. trećari, pripadnici Franjevačkog trećeg reda. Fra Dane Karačić sve je dobro prepoznao i nazvao ih »darom s neba«.

Njihova uloga naročito je došla do izričaja u onim teškim vremenima nakon Drugoga svjetskog rata i kroz čitavo vrijeme jugokomunizma. Održali su hrvatskog čovjeka, hrvatsku obitelj. Bili su stupovi njegova preživljavanja na ovim trusnim područjima do svanuća slobode. Fra Dane je išao tom crtom i nije nas zasipao poviješću, imenima i prezimenima, brojkama. On govori o stvarnim osobama, koje je uglavnom poznavao. Na broj njih 35. Istakao je njihovu ulogu, njihovu veličinu, njihov pogled na Boga i svijet. A to je zapravo ono bitno što nas čini ljudima.

Opširnije...

OD SRCA

Vera Primorac, Nebo iznad Vukovara, Ready2print, Rijeka, 2018.

Svakodnevica nam je takva kakva jest, svima. No, kroz kakve je naočale pokušavamo odgonetati? Na to svatko ima svoj odgovor i treba ga imati.

Knjiga koja je pred nama samim svojim naslovom napućuje nas na naočale koje treba rabiti: Vukovar. On je velika rana na našem narodnom tijelu, ali ujedno i veličanstvena epopeja. To neprestano treba imati pred očima i uz pomoć toga donositi zaključke o svakodnevnim događanjima i svakodnevnim odlukama. Spoznala je to Vera Primorac i podarila nam knjigu koja nas neprestano potiče na preispitivanje jesmo li pravilno odčitali događaje ili ne.

U podnaslovu se jednostavno kaže da su ovo stranice autoričinih zapisa od Vukovara do Vukovara. Obuhvaćena je, dakle, jedna godina. Politika je išla svojim smjerom, narod, pak, svojim. I nisu se, nažalost, uspijevali susresti, kako nam prenosi Vera Primorac. Točka razmimoilaženja bila je odnos prema domovini. Jesmo li za nju spremni dati sve što imamo pa i život, ili od nje tražimo sve pa i samo njezino postojanje? Velika dvojba koju moramo razriješiti.

Opširnije...