Marijan Mandić, Lipe mostarske, DHK HB, Mostar, 2018.

Nesretno jugoslavensko vrijeme nažalost je zahvalna tema za književnu obradbu. No, unatoč tomu još je uvijek premalo djela koja se njime bave. Razlog? Kratko: i dalje je prevelika uronjenost u to totalitarno vrijeme.

Marijan Mandić kreće drugim smjerom. Bez uljepšavanja donosi sliku vremena koje je bilo trulo, neljudsko, duboko nedemokratično. Čini to preko lika čovjeka, Vjeke Lasića, koji se rađa u jugoslavenskom režimu, odrastavši bježi iz njega jer mu nije pružao osnovno za život, vraća se nakon 12 godina plodonosnog rada u tuđini i nastoji ponovno zasnovati dom na svojoj grudi. Ali, ne ide to tako jednostavno.

Za pravilno iščitavanje ovoga romana važno je objasniti i njegovu političku pozadinu. Vjekin otac bio je sudionik Drugoga svjetskog rata i Križnog puta, majka mu je dospjela u zeničku tamnicu, Josip Broz Tito je umro, jedna država klizi prema svome raspadu. A Vjeko dolazi sa Zapada s izmijenjenim životnim stavovima i ponašanjem. Zna što je sloboda i ljudsko dostojanstvo. Tek su neke nebitne podrobnosti izmišljene, sve je ostalo temeljeno na istinitom doživljaju.

Nisu likovi u romanu nikakve cvjećke, naprotiv. Bore se kako znaju i umiju da bi zaštitili svoj svakidašnji život u Mostaru i njegovoj okolici. On je, pak, zadahnut jugoslavenštinom. Izranjaju likovi kakvih se dobro sjećamo iz toga vremena. Partija drži konce u svojim rukama i sve vonja na nju i njezinog vođu Tita koji je otišao Bogu, ili komu već, polagati račune. Oni koji se svemu tomu odupiru svoju nadu temelje na vjeri i domoljublju. Ne ide im ponekada to baš za rukom, znaju biti zadahnuti okolinom, ali nastavljaju dalje sanjajući neko novo vrijeme. Mislim da nije teško pogoditi kako u svemu tomu kolopletu i Vjeko dospijeva u tamnicu zbog političkih optužbi.

Roman je pisan mirnim pripovjedačkim stilom. Kao da sjedimo negdje s nekim uz vino i slušamo njegove životne doživljaje iz vremena koje je, hvala Bogu, prohujalo. Ipak, upitati nam je se je li duh društvenoga propadanja napustio Mostar i okolicu, kao i čitavo hrvatsko društvo, ili još tumara naokolo?

Miljenko Stojić, Jasnoća pogledâ, Radiopostaja »Mir« Međugorje, Međugorje, 12. lipnja 2019.